Opdracht 4: ' Empire dreams'
2) Het gaat over yana, ze wil graag een droom waarmaken en dan ze de 'ghost towns' wil gaan veranderen in empires. Het heet Dream Empires omdat zij zelf een een droom die ze graag wil waarmaken.
3 A) Rond 1900 raakte het Chinese rijk diep in verval. Er was een keizer aan de macht die in een prachtige wereld leefde. De keizerin was de baas, maar was niet bepaald modern. Hier waren veel problemen mee tijdens oorlogen omdat ze niet wisten te strijden tegen de moderne technieken. Op het platteland was er bijna geen verandering en het was vrijwel helemaal in handen van anderen. In 1908 stierf de keizerin en dreigde chaos en opstand.
Na de oorlog bleven honger en armoede bestaan, ook de opbouw van de economie ging helemaal niet snel. Amerika wilde geen band meer met China en het ging steeds slechter.
4) Ik vond het een mooie documentaire maar niet heel interessant. Het duurde allemaal heel lang waardoor het langdradig werd. Wel vond ik dat ze goed vertelden hoe het er aan toe gaat in China.
De scène die het meest indruk op me heeft gemaakt is de scène waarin Yana zegt dat de zwarte mensen goedkoper zijn om in te huren dan de blanken. Ik vond het heel raar dat ze deden alsof dit de normaalste zaak van de wereld was.
Ik vind het jammer dat Yana opgeeft met het bedrijf omdat ze zo veel tijd en energie erin heeft gestoken, en het nu dus zomaar weg geeft als het ware. Ik zou dit niet hebben gedaan, want ik vind het heel erg zonde.
5) Bij de studie economische antropologie staat het handelen tussen mensen uit verschillende sociale contexten centraal. De link tussen deze studie en de film is dat er in China wordt geholpen met het heropbouwen van steden. Dit door meer mensen over te halen er te gaan wonen en zo proberen de welvaart weer te laten stijgen.
Zelf weet ik nog niet precies wat ik wil gaan studeren, wel weet ik dat ik de economische of technische kant op wil gaan.
6) Ik vind David best aanwezig in de film. In veel documentaires zie je dat de maker of er helemaal niet in voor komt of zichzelf filmt en zo dus de hele tijd in beeld komt. Hij laat zichzelf bijna nooit zien maar speelt wel ene grote rol in deze documentaire door alle vragen die hij Yana stelt. Ik vind het goed dat hij haar laat realiseren dat ze fout zit maar wel dan weer slecht dat hij haar helpt om deze fouten te maken. Hij geeft Yana hierdoor een hele ongemakkelijke positie in de film omdat ze niet zo goed weet wat ze moet doen.
Opdracht 5: 'Aula Verslag'
Tom en Joost hebben ‘de wolk’ gekozen die leek ons heel mooi en wij wilden daar meer over weten.
- Het ziet eruit als een licht gevende wolk met ijspegels die eruit komen. Die ijspegels hangen heel dicht bij de grond. Het is gemaakt van kippengaas, aluminium, folie en natuurlijk de draadjes die uit de wolk hangen. Wij denken dat de wolk in de breedte ongeveer 1,2 meter en in de lengte 50 centimeter. De draadjes die uit de wolk hangen zijn rond de 2 meter lang maar ze zijn niet allemaal even lang. Het geeft een soort blauw en grijs achtig licht.
- Eerst zie je dat het een wolk is, maar als je verder gaat denken neem je ook in rekening dat er ijspegels naar beneden vallen en dan wordt het heel indrukwekkend, ook een beetje een droevig beeld. Het doet ons denken aan een grot met druipstenen. Dan zijn de druipstenen de ijspegels als het ware en de grot de wolk.
- Wij vinden het goed gelukt omdat we gelijk zagen wat het was, een wolk!! Wij vonden het een zeer mooie uitvoering omdat je zag dat er echt hard aan gewerkt was. Het is ook een leuk idee en wij vinden dat diegene erin geslaagd is om het beeld een goede en mooie betekenis te geven.

Dit is hoe het kunstwerk er van onder uitzag. Wat je ziet zijn de ijspegels en aan de bovenkant de wolk.
Opdracht 6: 'Kubisme'

- Tweedimensionaal: Schilderij
- Als je aan de linkerkant begint zie je eerst een paar rotsen die op een helling liggen. De rotsen kan je goed herkennen aan de grote grijze manier waarop ze geschilderd zijn. Als je dan verder naar rechts gaat dan kom je een mooi geel huisje tegen die op een paar rotsblokken rust tegen de helling aan. Het huisje bestaat uit een paar delen. Het heeft schuine daken en waarschijnlijk is dat voor de regenafvoer. Nog verder naar rechts zie je weer een grote berg met allemaal rotsen erop!
- Olie op doek
- Licht:
- natuurlijk licht (zon)
- direct licht: meelicht
- -
- linksboven, uit de hoek
- licht is scherp aanwezig
- -
- licht en schaduw is duidelijk
- eigen schaduw, slagschaduw, korte schaduw
Kleur:
- primaire en secundaire kleuren
- met veel wittinten en is erg licht van kleur
- kwaliteitscontrast
- realistisch, functioneel, polychroom
- aardkleuren ,lokale kleuren en materiaal kleuren
Ruimte:
- -
- tweedimensionaal
- lijnperspectief
- atmosferisch perspectief
- plasticiteit
- → - dichtbij/veraf
- ooghoogte
Vorm:
- realistisch
- - hoekig
- geometrisch en organisch
- asymmetrisch
- onregelmatig
- samengesteld
- open
- ruimtelijk
- strak
-duidelijk
- positief
- -
- -
Textuur:
- -
- factuur
- -
Punt/lijn:
- -
- compositie bepalend
- structure bepalend
- dun, gevoelig, statisch, recht en gebogen
Compositie:
- centraal compositie en all-over-compositie
- statisch
- asymmetrisch
- herhaling
- Het huisje is opvallend, vanwege kleurgebruik maar ook omdat de rest allemaal hetzelfde is en dit is een onderdeel in het schilderij dat anders is dan de rest.
6.
Maak jouw eigen website met JouwWeb