Culturele Activiteit 1. ' Het Rijksmuseum'
Tijdens de Rome week voorbereiding zijn wij met de klas/jaarlaag naar Het Rijksmuseum gegaan om daar een opdracht te maken over de Romeinse kunst. Ik moest op Dinsdag in de middag om 15:30 daar verzamelen. Het was heel warm die dag en ik had er eigenlijk niet zo heel veel zin in. De fietstocht naar het museum toe was wel leuk en toen we eindelijk aankwamen hadden we onze fiets weggezet en gingen het museum in. Daar zagen we al snel twee van onze leraren staan om ons de opdracht en toelichting te geven. Toen we de opdracht in handen hadden gingen we eerst opzoek naar een kluisje om de jassen en tassen in te leggen. We liepen naar de entree, gaven onze ticket om binnen te komen en lazen de eerste vraag. Natuurlijk snapte we er niet zo veel van, dus gingen we naar de balie die ons maar al te graag hielpen. We vroegen waar we iets konden vinden en gingen al snel op weg, ik fascineerde me over de grootte en de schoonheid van het gebouw. Ik was er al heel lang niet meer geweest en vond het eigenlijk wel leuk om weer even rond te kijken. Wat ik heel graag wilde zien was de Nachtwacht, daar kwam ik eigenlijk voor, maar voordat we daarnaartoe konden moesten we eerst nog iets anders doen. We gingen naar een afdeling waar er veel Romeinse kunst was, maar op de weg daarnaartoe kwamen we langs een soort van Aziatische kunst. Ik zag allemaal tempelwachters en boeddha’s, bijvoorbeeld De bodhisattva Manjushri, De boeddha Amida en Vajrasattva. Meestal vind ik musea niet zo heel interessant maar er is altijd wel iets dat je aanspreekt in het Rijksmuseum en dat had ik met deze kunstvorm. Ik weet niet waarom ik het leuk vond om naar die boeddha's te kijken maar het sprak me aan en dat kan je niet beschrijven. Ik geloof dat we nooit aan waren gekomen bij de Romeinse kunst en dat we meteen doorliepen naar de Nachtwacht. De Nachtwacht is het grootste schilderij dat ik ooit heb gezien. Daarom bleef ik daar ook het langst, wat ik daar wel heel irritant vond was dat er zo veel mensen waren die de hele tijd foto’s namen en er voor gingen staan. Ik nam plaats op een bank die daar in de kamer stond en begon goed om me heen te kijken. In die kamer is zo veel detail aan alles besteed dat je steeds nieuwe dingen ontdekt en dat je je gewoon fascineert over allemaal bepaalde dingen. Toen ik helemaal was uitgekeken gingen ik weer naar waar ik naar binnen was gekomen, leverde me opdracht in bij dezelfde twee leerkrachten en ging door de draaideuren weer naar buiten.
Over het algemeen heb ik het nooit zo met kunst en musea maar ik vond dit museum wel heel leuk!



Culturele Activiteit 2. 'Art-Zuid
Elke dag als ik naar school ga kom ik langs Art-Zuid, ik keek wel eens even snel naar de kunst maar ik was er niet echt actief mee bezig.Tot op een dag dat ik met onze Ckv groep daar naartoe moest gaan om een opdracht te maken. we zijn daar dan uitgebreid naar gaan kijken.We zijn langs de hele Apollolaan gelopen waar al de kunstwerken staan.We hebben uitgezocht dat er in totaal ongeveer 60 verschillende kunstwerken verspreid zijn over Amsterdam-Zuid.
De persoon die dit jaar mocht uitkiezen welke kunst er kwam te staan was Rudi Fuchs, voormalig directeur van het Stedelijk Museum. Ik denk dat hij het erg mooi vond om heel veel opvallende agressieve kleuren te laten zien want die waren er heel veel.Er waren bijvoorbeeld werken die knalgeel, oranje of blauw waren.De werken waren grotendeels abstract, bij sommige werken konden wij niet opmaken wat het waren.Er waren werken van internationale kunstenaars maar ook veel Nederlandse.Een paar voorbeelden van Nederlandse kunstenaars die hun werken lieten zien zijn: Joost Baljeu, Jan Maaskant, Gust Romijn en André Volten.Ik zag een hele mooie beeldhouwkunst die ik persoonlijk het mooist vond.
Het was een persoon die heel erg gedetailleerd was afgebeeld, alles was er mooi aan, niks was afgeraffeld.Wij vonden het vooral heel erg opvallend allemaal, er waren heel veel kleuren en sommige werken waren heel erg groot.Een van de werken bijvoorbeeld was gemakkelijk 8 meter hoog, het was een zilvergekleurde paal die aan het uiteinde overging in twee andere palen.Wij zagen ook dingen waarvan we niet echt snapten waarom mensen dat mooie kunst vonden.Bijvoorbeeld was er een soort gele constructie van allemaal buizen die aan elkaar zaten in een rare gebogen vorm.
De route duurt tot 17 september en is op 19 mei begonnen. Je kan de route vinden in Oud-Zuid in Amsterdam, het is volkomen gratis om naar de kunstwerken te kijken. Als je meer informatie wil kan je dat verkrijgen bij de informatie balie die daar gevestigd is.



Culturele Activiteit 3. 'De Kleine Komedie'
Omdat de school 100 jaar bestond hadden wij een week vol met culturele activiteiten, waaronder een voorstelling die gespeeld werd door leerlingen en docenten. Dit toneelstuk vond plaats in de kleine komedie. Ik vond dit denk ik zelf een van de leukste toneelstukken ooit. Het was grappig en ook wel weer serieus.
Ik zat op de tweede verdiepingen waardoor ik heel goed uitzicht op het spel. Het begon heel mooi met een rustig pianospel. Daarna begon het verhaal. Het was een leuk en goed lopend verhaal. Het verhaal ging over een ex-bouwvakker die de school heeft gebouwd en hier zelf nooit les heeft gegeven. Daarom heeft hij zijn levensmissie gemaakt om het Amsterdams Lyceum kapot te maken. Dit gaat hij proberen door ADHD binnen in de school te smokkelen. Maar wanneer hij denkt dat het slechter gaat met de school blijkt dit juist niet het geval. De school wordt er juist alleen maar beter van. Al zijn plannen waren eigenlijk mislukt. Ondertussen gebeuren er allemaal leuke dingen zoals het protesteren tegen toetsen en overlopen op wolkenland. Dit is juist zo leuk omdat de leerlingen zich hier heel goed in kunnen inleven. Aan het einde verteld de bouwvakker zijn verhaal aan de mensen. De leerling zegt dan tegen hem dat het nooit te laat is om te doen waar hij van droomt. Het mooiste stuk was zeker wel het einde, wanneer iedereen het HAL-liedje zingt. Opdat was ik heel blij dat ik op deze school zit, omdat iedereen heel erg betrokken met elkaar is en met elkaar meeleeft.
Het decor op het podium vond ik heel orgineel. Niet persé het decor zelf dat op het podium stond, maar de manier hoe het op het podium werd gebracht en er afgehaald. Het werd gedaan door de leerlingen zelf maar niet onopvallend met het licht uit. Het werd juist op een manier gedaan dat het opviel, ze maakte zelfs hier een als het ware een toneelstukje van. De muziek vond ik ook heel goed gedaan. Ze deden steeds na een wat drukker gedeeld een liedje met meerdere leerlingen en docenten op het podium.
De bedoeling was om het publiek te amuseren en een leuke tijd te bezorgen. Dat is zeker weten gelukt. Ik vond het echt een hele leuke en geslaagde voorstelling met veel humor. Ook vond ik het leuk om te zien hoe getalenteerd sommige mensen op onze school zijn.



Culturele Activiteit 4. 'Ons Lieve Heer Op Solder'
Afgelopen zaterdag ben ik met mijn oma en mijn broertje naar deze kerk geweest. Toen we daar aankwamen dacht ik eerst dat we fout zaten want ik zag helemaal geen kerk, alleen maar grachtenhuizen. Het ziet er namelijk niet uit als een kerk aan de buitenkant maar als een normaal huis. Deze kerk is ontstaan in de tijd na de Reformatie, toen katholieken geen openbare Heilige Missen meer mochten houden. De naam Ons' Lieve Heer op Solder dateert uit de 19e eeuw. De schuilkerk heeft meer dan twee eeuwen dienstgedaan totdat de grote nieuwe Sint-Nicolaaskerk tegenover het Centraal station het verving. In 1888 is het toen als museum ingericht.
Als je naar binnen loopt dan ziet het er heel modern uit. Vooral de balie en de kluisjes. Maar als je naar het oude deel wilde gaan dan moest je een trap naar beneden lopen en kreeg je een apparaat waarmee je informatie kon krijgen van bepaalde voorwerpen of schilderijen. Wanneer je het oude deel had bereikt kom je veel beeldjes tegen. Als je dan verder liep kwam je echte kamers tegen die mensen vroeger ook gebruikte. Ik vond dat heel interessant om te zien want toen, kon ik me heel goed voorstellen hoe het er vroeger aan toe ging als het ware. Als maar verder lopend kwamen we meer beeldjes tegen en uiteindelijk hadden we ons doel bereikt! De zolderkerk. Het Altaar zag er heel mooi en kleurijk uit, het was bekleed met beeldjes en doeken. Verder konden we nog een verdieping omhoog gaan om het Altaar van een andere hoek te bekijken, dat hadden we ook gedaan. De reling daarboven was roze van kleur maar we waren er niet achtergekomen waarom die roze was. Een interessant weetje over deze kerk is dat het prostituees binnenliet zodat ze bij hen veilig waren en dat hun niets zou overkomen. Het is een schuilkerk omdat het vroeger tegen de regels was om Rooms-Katholiek te zijn dus bouwden ze een kerk in een huis zodat het niet zou opvallen, maar het was al snel te klein omdat heel veel mensen kwamen. Ik geloof dat de eigenaar van die schuilkerk later nog een kerk erbij had gekocht.
Toen we de hele kerk gezien hadden liepen we langzaam weer naar buiten, door dezelfde trap naar benden te gaan. Ik vond het leuk en interessant om naar dit museum te gaan. ik was er volgens mij wel al een keer geweest. Maar het was leuk om met z’n drieën even een middagje van huis te gaan.



Culturele Activiteit 5. 'Light Tour'
Deze winter ben ik samen met mijn ouders en mijn broertje naar de light toneelstelling in Amsterdam geweest. Dit jaar was het anders! We gingen op onze boot met een paar vrienden zelf door de grachten/stad varen om de tentoonstellingen te zien. Ik had het nog nooit vanaf de water kant gezien en ik vond het daarom ook heel leuk. Want dan pas merk je dat het er vanaf de waterkant heel erg anders uitziet dan als je het via de straat gaat bekijken. Het was ook heel gezellig maar wel een beetje koud. De kunst die tentoon werd gesteld was vooral abstract. Het had geen duidelijke betekenis maar je kon heel goed met je belevenis een eigen idee erbij maken. Niet allemaal, sommige beelden hadden wel een duidelijke betekenis en kon je goed zien wat er mee bedoeld werd. Zoals bijvoorbeeld de lichtgevende fietsen die boven de grachten hangen, als symbool voor alle fietsen die in de afgelopen jaren al in de grachten zijn gevallen.
Elk stuk is op zijn eigen manier afgebeeld met zijn eigen grootte, afmetingen en vormen. Van organisch tot vierkant. Iets dat alle stukken wel in gemeen hebben is dat ze licht geven, wel verschillende kleuren, maar wel allemaal lichtgevend. Dit is ook iets dat vereist wordt als je een stuk van jezelf daar wel ophangen, natuurlijk nog wel veel meer dingen, maar het belangrijkste is dat het licht geeft.
Het gene wat ik zo speciaal vond aan deze tentoonstelling was de locatie. Het was niet midden in een museum of een galerij. Nee het was buiten, langs de grachten, waar iedereen het kan zien. Ook iets wat er heel unique aan is is dat het overdag helemaal niet zo mooi is. ‘ S avonds wordt het pas mooi. Dan pas die je de kunst, de tijd en moeite die erin is gegaan. Dat was ook heel erg zichtbaar toen wij er langs vaarden.
Het materiaal dat is gebruikt verschilt ook per werk. Het kan verschillen van metaal naar kunststof. Iets wat al deze werken wel in gemeen hebben is dat het allebei geschikt is voor buiten. Het kan tegen regen, wind en zon. Ze bevatten natuurlijk ook allemaal lichtjes zodat ze goed zichtbaar zijn in de nacht. Ik raad het heel erg aan voor mensen die nog nooit hier naartoe zijn gegaan. Stel je bent er wel een keer heengegaan maar alleen nog maar de fiets, moet je het echt een keer op een boot doen. Het geeft je een hele andere blik op de kunstwerken.



Maak jouw eigen website met JouwWeb